Oldal: 234 / 541

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.25. 08:15
Szerző: asimov
Ez am az eter kihasznalas... :)
Pasa írta:
BMáté írta:Illetve szóba került szintén az olasz rádiózás....hát én igazából még mindig ott vagyok megakadva, hogy általában 200 kHz a maximális távolság két rádióadó között, mármint alapból nem vagyok ellene, mert ott legalább van változatos kínálat és verseny a piacon, de azért bár nyugati társadalom, nem hiszem, hogy mindenki nagy szelektivitású, precíz eszközökkel hallgat otthon rádiót.
Nem 200 kHz, hanem "ahogy esik, úgy puffan"! Van olyan, hogy közeli adók 50 kHz (!) távolságra vannak egymástól, illetve azonos frekin adnak. Ott szinte semmilyen kontroll sincs, és lényegében nincs olyan vevő, amivel egy olasz nagyvárosban 10-nél több adót vehetsz tisztán. Pedig pl. Rómában több, mint száz rádió (és vagy 50 tévé) sugároz, de nagyrészük csak egy-két kilométeres körzetben vehető, mert hat utcával arrébb már más szól ugyanazon frekin. :shock:

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.25. 07:53
Szerző: Glenn
BMáté írta:Illetve szóba került szintén az olasz rádiózás....hát én igazából még mindig ott vagyok megakadva, hogy általában 200 kHz a maximális távolság két rádióadó között, mármint alapból nem vagyok ellene, mert ott legalább van változatos kínálat és verseny a piacon, de azért bár nyugati társadalom, nem hiszem, hogy mindenki nagy szelektivitású, precíz eszközökkel hallgat otthon rádiót.
Nem 200 kHz, hanem "ahogy esik, úgy puffan"! Van olyan, hogy közeli adók 50 kHz (!) távolságra vannak egymástól, illetve azonos frekin adnak. Ott szinte semmilyen kontroll sincs, és lényegében nincs olyan vevő, amivel egy olasz nagyvárosban 10-nél több adót vehetsz tisztán. Pedig pl. Rómában több, mint száz rádió (és vagy 50 tévé) sugároz, de nagyrészük csak egy-két kilométeres körzetben vehető, mert hat utcával arrébb már más szól ugyanazon frekin. :shock:

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.25. 00:34
Szerző: BMáté
Na megpróbálom sorrendben hozzáfűzni a mondanivalómat. :D
Először is fél szó erejéig említetted a tartalmat. Nem akarom túl dicsérni őket, de akkor is minden elismerésem. Normális, élvezhető műsorok, jól megszerkesztett hírek és, ami az Ö3-nál különösen tetszett, hogy félóránként részletes tartományokra lebontott közlekedési híreket mondanak.
A hegyvidéki lefedettséggel kapcsolatban csak annyit, hogy először nem értettem miért kell az Ö1-nak és Ö3-nak több mint 260 adó egy olyan országban, ami azért valamivel kisebb, mint Magyarország. Aztán körülnéztem az fmscan.org-on és megértettem: egyszerűen a tökéletes lefedettségre törekednek az egész országban, Nickelsdorf-tól Bregenz-ig.
Illetve szóba került szintén az olasz rádiózás....hát én igazából még mindig ott vagyok megakadva, hogy általában 200 kHz a maximális távolság két rádióadó között, mármint alapból nem vagyok ellene, mert ott legalább van változatos kínálat és verseny a piacon, de azért bár nyugati társadalom, nem hiszem, hogy mindenki nagy szelektivitású, precíz eszközökkel hallgat otthon rádiót.
A mobilos lefedettségről csak röviden annyit, hogy az is szépen meg van oldva, de ott semmi kiugróan nagy teljesítményt nem tapasztaltam (még).
És akkor egyúttal itt reagálnék a későbbiekben beérkezett hozzászólásokra is: A Kroenhit-nek valóban semmi köze az ORF-hez, illetve csak annyi, hogy gondolom szerződött felek a sugárzást illetően, hiszen azt néhány helyen (pl.: Kahlenberg, Mattersburg) az ORS által teszik. Sőt a Kronehit valójában nem is országos, hanem nagyjából országos lefedettséggel rendelkező hálózatos rádió. Ezt az is alátámasztja, hogy éjszaka (legalábbis én csak akkor hallottam) a 104,1-en más műsor ment, mint a 102,9-en, vagy a 105,8-on, előbbin a burgenland-i, utóbbi kettőn a niederösterreich-i műsor ment (gondolom én). Ide kötődik LuciFerko hozzászólása, ugyanis igen én is úgy tudom, hogy mai napig az ORF monopóliuma az országos sugárzás. Új osztrák országos frekvenciacsomagról én egyelőre nem hallottam, de mindenképpen jó kezekbe kerülne ha tényleg az NRJ kezdhetne rajta sugárzást. Egyébként hallott valaki esetleg új Kronehit adókról? Én azt olvastam, hogy szeptember 1-jén (ha jól emlékszem) Hütteldorf-ban a 98,6-on indul egy, ami a Himmelhof-hoz hasonlóan Bécs nyugati részén biztosít majd jobb vételt. Értelemszerűen csak pár (száz) wattos, de biztosan nem több mint 1 kW-os adóról van szó. Lesznek tehát még új adók beüzemelve az ország más részein is?
csabyke írta:Tudod engem az Osztrakok radioi mar a 90es evektol fogva lenyugoznek... (nem csak tartalmilag, hanem ON teren is)

1. A hegyvideken NAGYON NEHEZ jo lefedettseget biztositani, mivel ugye igaz, hogy sok a hegycsucs, na de sok az arnyekolas is a szuk volgyekben...

Vonatban DXelni mar majdnem sokszor kihivas, gondolok itt nagysebessegu vonalakra...
Ausztriaban MINDIG MINDENHOL jonnek az ORF radioi tok mindegy, hogy merre jarok (vonat!!!!) mig pl. Nemetorszagban ez mar nem mondhato el...

Oberbayernben is sokszor az Osztrak radiok sokkal jobban jonnek mint az eredetileg a teruletre szant Bayern 1 -2 -3 -Klass es -5Akt.

De beszelhetunk akar az Osztrak belfoldi igen csak hegyes videkekrol is, ahol igen csak szepek a vetelek... Ezt sokszor helyi kis adokkal erik el, de mivel nekem nincs AF kepes RDSes radiom igy altalaban a nagyobb adokra hangolva marad mindig a radiom..
Arrol mar ne is beszeljunk, hogy az Alagutakban is ki van epitve a radio (a korabban ARI-s ma mar csak RDS TP-s radiok)

Pl. Autozoknak:

Sokan ismeritek biztosan a 8-as ut Rabafuzesig - Graz - klagenfurt - Villach utvonalat Olaszorszag fele vezeto utvonalat...

Veszpremtol gyakorlatilag stabilak a Grazi adok (Graz 220km meg) Graz utan 30km-el Moodriach utan a Grazi ado viszont arnyekba kerul, innen mar picit xarabb a helyzet ami a 95,4 / 89,2MHzt illeti, de a radio valt egybol a Wolfsbergi adora, majd Klagenfurt es Villach... Nem kis dombocskak vannak arra, de a vetel egesz jo..

Aztan aterve Olaszorszagba a hatar utan 30km-el az Osztrak radiok mar recsegnek (97,8 Radio Kärntent tudom pontosan) az Olaszok pedig majdnem Udineig csapnivaloak.. Par magasabb viaduktot leszamitva..


Es Ausztriaban az OFF Mobilos lefedettseg is mindi jo...


Ausztriaban FM terueleten a magas nem igen lakott hegyek nincsenek tulzottan lefedve, ami furan hangzik, de mivel korbe meg nagyobb hegyek vannak, igy aztan nehez...

Pl. Großglockner 2604 meteren szinte semmi nem jon (ugye korbe megnagyobbak a hegyek)
vagy a Silvretta Stausee-nel (2132m) sem jon pl. semmi...
De ezek szinte alig lakott helyek...


Engem mindig is lenyugozott, amit adohalozat cimszo alatt muvelnek...

A nemet "orszagos" radiok pedig ha vonattal osszehasonlitjuk, sokszor igen csak szarul jonnek...

Magyarorszagot nem akartam hasonlitgatni, mert szerintem ma mar egesz jo az orszagos lefedettseg, de keves a hegy...
Jobban a dunantuli regiot (bakony, vertes) ismerem, de ott mindig Osztrak radiokra vadasztam (pozitiv tapasztalatok)
Budapest kornyeken pedig ugye a Bp-iek jol jonnek, a Matraban pedig a Kekesiek..



BMáté írta:Az elmúlt egy hetet Bécsben és környékén töltöttem. Néhány rádiós észrevétellel is tudok szolgálni. Voltam a Kahlenberg-en, az osztrák főadónál és nagyon pozitív volt számomra, hogy hiába a 6 db 100 kW-os adó sokkal kevésbé van keveredés, interferencia a sávon, mint például idehaza a Szecskán. Nem tudom, hogy ezt pontosan hogy érik el (gondolom van erre külön technológia), de csak azt tudom mondani: "Bezzeg Ausztriában ezt is meg lehet csinálni!". Természetesen a belvárosban is van ennek hatása, ott gyakorlatilag teljesen "tiszta" a sáv. Ennek köszönhetően a város nagy részén jól foghatóak (akár RDS-sel is) az ebben irányban is viszonylag nagy teljesítménnyel adó szlovák adók Pozsonyból (SRo 1, Europa 2, Expres, Funradio és Viva), illetve Sopronból (Neo FM, Class FM és Petőfi) és nyilvánvalóan az osztrák országos, regionális, illetve bécsi helyi adások (Ö1, Ö2, Ö3, FM4, Kronehit, Energy, Superfly, stb.). A Kahlenberg-en RDS-sel sikerült fognom két cseh adót (Impuls és ČRo 5 Brno).

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.24. 11:45
Szerző: djlacee
Hát fórumokon rebezsgetnek valamit hogy lesz újabb országos frekicsomag, és az NRJ nevét is emlegeteik

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.24. 11:21
Szerző: LuciFerko
Tudtommal a mai napig az ORF monopóliuma az országos sugárzás, de javítsatok ki, ha tévedek.

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.24. 11:18
Szerző: csabyke
A KRONEHIT az nem ORF
djlacee írta:Persze ez a pozitiv benyomás a Kronehitről már nem mondható el, a kis helyi frekvenciái még véletlenül sem érnek össze

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.24. 08:42
Szerző: djlacee
Persze ez a pozitiv benyomás a Kronehitről már nem mondható el, a kis helyi frekvenciái még véletlenül sem érnek össze

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.24. 07:53
Szerző: csabyke
Tudod engem az Osztrakok radioi mar a 90es evektol fogva lenyugoznek... (nem csak tartalmilag, hanem ON teren is)

1. A hegyvideken NAGYON NEHEZ jo lefedettseget biztositani, mivel ugye igaz, hogy sok a hegycsucs, na de sok az arnyekolas is a szuk volgyekben...

Vonatban DXelni mar majdnem sokszor kihivas, gondolok itt nagysebessegu vonalakra...
Ausztriaban MINDIG MINDENHOL jonnek az ORF radioi tok mindegy, hogy merre jarok (vonat!!!!) mig pl. Nemetorszagban ez mar nem mondhato el...

Oberbayernben is sokszor az Osztrak radiok sokkal jobban jonnek mint az eredetileg a teruletre szant Bayern 1 -2 -3 -Klass es -5Akt.

De beszelhetunk akar az Osztrak belfoldi igen csak hegyes videkekrol is, ahol igen csak szepek a vetelek... Ezt sokszor helyi kis adokkal erik el, de mivel nekem nincs AF kepes RDSes radiom igy altalaban a nagyobb adokra hangolva marad mindig a radiom..
Arrol mar ne is beszeljunk, hogy az Alagutakban is ki van epitve a radio (a korabban ARI-s ma mar csak RDS TP-s radiok)

Pl. Autozoknak:

Sokan ismeritek biztosan a 8-as ut Rabafuzesig - Graz - klagenfurt - Villach utvonalat Olaszorszag fele vezeto utvonalat...

Veszpremtol gyakorlatilag stabilak a Grazi adok (Graz 220km meg) Graz utan 30km-el Moodriach utan a Grazi ado viszont arnyekba kerul, innen mar picit xarabb a helyzet ami a 95,4 / 89,2MHzt illeti, de a radio valt egybol a Wolfsbergi adora, majd Klagenfurt es Villach... Nem kis dombocskak vannak arra, de a vetel egesz jo..

Aztan aterve Olaszorszagba a hatar utan 30km-el az Osztrak radiok mar recsegnek (97,8 Radio Kärntent tudom pontosan) az Olaszok pedig majdnem Udineig csapnivaloak.. Par magasabb viaduktot leszamitva..


Es Ausztriaban az OFF Mobilos lefedettseg is mindi jo...


Ausztriaban FM terueleten a magas nem igen lakott hegyek nincsenek tulzottan lefedve, ami furan hangzik, de mivel korbe meg nagyobb hegyek vannak, igy aztan nehez...

Pl. Großglockner 2604 meteren szinte semmi nem jon (ugye korbe megnagyobbak a hegyek)
vagy a Silvretta Stausee-nel (2132m) sem jon pl. semmi...
De ezek szinte alig lakott helyek...


Engem mindig is lenyugozott, amit adohalozat cimszo alatt muvelnek...

A nemet "orszagos" radiok pedig ha vonattal osszehasonlitjuk, sokszor igen csak szarul jonnek...

Magyarorszagot nem akartam hasonlitgatni, mert szerintem ma mar egesz jo az orszagos lefedettseg, de keves a hegy...
Jobban a dunantuli regiot (bakony, vertes) ismerem, de ott mindig Osztrak radiokra vadasztam (pozitiv tapasztalatok)
Budapest kornyeken pedig ugye a Bp-iek jol jonnek, a Matraban pedig a Kekesiek..



BMáté írta:Az elmúlt egy hetet Bécsben és környékén töltöttem. Néhány rádiós észrevétellel is tudok szolgálni. Voltam a Kahlenberg-en, az osztrák főadónál és nagyon pozitív volt számomra, hogy hiába a 6 db 100 kW-os adó sokkal kevésbé van keveredés, interferencia a sávon, mint például idehaza a Szecskán. Nem tudom, hogy ezt pontosan hogy érik el (gondolom van erre külön technológia), de csak azt tudom mondani: "Bezzeg Ausztriában ezt is meg lehet csinálni!". Természetesen a belvárosban is van ennek hatása, ott gyakorlatilag teljesen "tiszta" a sáv. Ennek köszönhetően a város nagy részén jól foghatóak (akár RDS-sel is) az ebben irányban is viszonylag nagy teljesítménnyel adó szlovák adók Pozsonyból (SRo 1, Europa 2, Expres, Funradio és Viva), illetve Sopronból (Neo FM, Class FM és Petőfi) és nyilvánvalóan az osztrák országos, regionális, illetve bécsi helyi adások (Ö1, Ö2, Ö3, FM4, Kronehit, Energy, Superfly, stb.). A Kahlenberg-en RDS-sel sikerült fognom két cseh adót (Impuls és ČRo 5 Brno).

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.23. 20:06
Szerző: joe
rmihaly76 írta:es ha mar... jomagam villanyt szerelek, aminek ma mar szerves resze a belso koaxkabel-halozat kialakitasa is. Nagyobb tavolsagon volt gondom rossz minosegu kabellel... Ide milyen kabelt javasolsz hasznalni, KTV elosztasahoz?
Mekkora az a nagyobb távolság? - kb. 40m távolsági RG6 T60-at, ha ezt meghaladja az utcai elosztószekrény és a vevőkészülék távolsága, akkor RG11 T60-at (vagy vegyesen RG11 és RG6). Ha a távolság 100m felett van illetve 2-nél több vevőkészüléket kell ellátni, akkor már erősítő is kell, mert nem lesz elegendő jel a TV-knél. (ez abból adódik, hogy nálunk az elosztószekrényekben 73-75dBuV jelet biztosítunk az előfizetők számára, egy modern TV általában 60dBuV jelnél már tökéletes képet ad...40m RG6 ill. 100m RG11 kb. 12-13dB-t csillapít 800MHz-en). :) "T60" - 60%-os árnyékoltság, ezt általában minden trishield kábel tudja. Joe

Re: FM-DX

HozzászólásElküldve:2012.08.23. 16:56
Szerző: asimov
Oke.. meggyoztel. ;)

Az apa-apa toldora meg kb. rahibaztam. :)
es ha mar... jomagam villanyt szerelek, aminek ma mar szerves resze a belso koaxkabel-halozat kialakitasa is. Nagyobb tavolsagon volt gondom rossz minosegu kabellel... Ide milyen kabelt javasolsz hasznalni, KTV elosztasahoz?
joe írta: Én is használom...hogy mire? 3 millió Ft-os műszer bemenetén van. A napi 15-20 kábelcsatlakoztatás nem a műszer beépített csatlakozóját teszi tönkre, hanem ezt a 300Ft-os adaptert, ha kitágul a "tulipán" és kontakt hibás lesz -> adapter csere 300Ft-ból és nem több ezer Ft-os műszerjavítás :) - az ember ésszel él. Joe