Oldal: 58 / 128

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.08. 20:02
Szerző: mihalylovics
asimov írta:Kis kiegészítés az autórádiós üzemhez, a teljesség kedvéért:
Az autórádiós DX lehet igen hatékony (én így nyomom :) ), viszont nem olyan egyszerű ezt kivitelezni, mint amilyennek elsőre látszik:
  • az antennacsatlakozó nem a szokásos koaxaljzat, hanem az autórádiók saját aljzata (ebből is kétféle van, illetve volt) tehát kell valami átalakító a koaxkábel fogadasához.
  • a bekötésekhez több ISO csatlakozó is kell (táp, AUX, hangszórók ,stb)
  • stabil 12,00 V-tal (pld. a Blau-m 10,2 V-ról már bekapcsol és üzemel is) természetesen már üzemelnek az autórádiók, azonban az ideális tápfeszültség 14,0 és 14,4 Volt között van, főleg a modernebb gépeknél.
  • amennyiben közvetlenűl hangszórókat (is) hajt meg az emberfia azzal az autórádióval, akkor tényleg kell az a ~14,2 V, mert a maximális kimenőteljesítmény ekkora tápfeszültségről üzemeltetve érhető el. (14,4V alatt is van azért hangerő persze, azonban a különbséggel arányosan csökken a kivehető maximum teljesítmény.)
  • a tápegységnek igen "sima" egyenfeszültséget kell szolgáltatnia, mert a legkissebb zaj vagy "brumm" is hallatszik a hangszórókban és egyúttal a vevő stabilitása, megbízhatósága is csökken. A "háromlábú" stab IC-s/áteresztőtranzisztoros tápegységben benne kell lennie az ellenirányú védődiódáknak!
  • a tápegységet "7/24/365" üzemre kell méretezni/gyártani, mert az autórádiók teljes áramtalanítás után idővel elvesztik a beállításaikat, tehát a táp 24 órában üzemelni fog. Aztán maga a tápegység helyet is igényel valahol a rádió közelében.
  • a tápegységet a rádióval összekötő tápkábelt adott esetben méretezni is kell, valamint maga a tápkábel zavarbejutási pont, tehát általában utólagos zavarszűrést igényel.
Autórádióban is van igen pocsék vevőjű, tehát (akár autórádió, akár asztali tuner lesz) célszerű kipróbált tipust beszerezni, vagy legalább kipróbálni vásárlás előtt azt a gépet.
Megfelelő műszerezettség és ismeretek nélkül inkább ne építs tápot, hanem használj megfelelően terhelhető gyárit (ha az autórádió esetleg már megvan.)

A sikerért meg kell dolgozni. :)
Rat írta: ...
Amúgy meg, ha rám hallgatsz hagyod ezt a autórádiós bohóckodást a fenébe és veszel egy normális tunert és azzal nyomod a DX-et.
Egy gyenge szelektivitású vevőt is jobbá lehet tenni a KF szűrők cseréjével.
Röviden ennyit ! :unott:
A rádió megvan, több, mint 20 éven át használtam autóban, igen jónak tűnnek a képességei, és utolérhetetlen előnye, hogy tápról való leválasztás után nem felejt el semmit. Nem lehet túl nagy a hangteljesítmény, ellenben viszonylag jó a hangja. Egyetlen fájó pont az RDS teljes hiánya, de ez nem tragédia. (Blaupunkt Coburg CM62-esről van szó)

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.08. 19:15
Szerző: asimov
Kis kiegészítés az autórádiós üzemhez, a teljesség kedvéért:
Az autórádiós DX lehet igen hatékony (én így nyomom :) ), viszont nem olyan egyszerű ezt kivitelezni, mint amilyennek elsőre látszik:
  • az antennacsatlakozó nem a szokásos koaxaljzat, hanem az autórádiók saját aljzata (ebből is kétféle van, illetve volt) tehát kell valami átalakító a koaxkábel fogadasához.
  • a bekötésekhez több ISO csatlakozó is kell (táp, AUX, hangszórók ,stb)
  • stabil 12,00 V-tal (pld. a Blau-m 10,2 V-ról már bekapcsol és üzemel is) természetesen már üzemelnek az autórádiók, azonban az ideális tápfeszültség 14,0 és 14,4 Volt között van, főleg a modernebb gépeknél.
  • amennyiben közvetlenűl hangszórókat (is) hajt meg az emberfia azzal az autórádióval, akkor tényleg kell az a ~14,2 V, mert a maximális kimenőteljesítmény ekkora tápfeszültségről üzemeltetve érhető el. (14,4V alatt is van azért hangerő persze, azonban a különbséggel arányosan csökken a kivehető maximum teljesítmény.)
  • a tápegységnek igen "sima" egyenfeszültséget kell szolgáltatnia, mert a legkissebb zaj vagy "brumm" is hallatszik a hangszórókban és egyúttal a vevő stabilitása, megbízhatósága is csökken. A "háromlábú" stab IC-s/áteresztőtranzisztoros tápegységben benne kell lennie az ellenirányú védődiódáknak!
  • a tápegységet "7/24/365" üzemre kell méretezni/gyártani, mert az autórádiók teljes áramtalanítás után idővel elvesztik a beállításaikat, tehát a táp 24 órában üzemelni fog. Aztán maga a tápegység helyet is igényel valahol a rádió közelében.
  • a tápegységet a rádióval összekötő tápkábelt adott esetben méretezni is kell, valamint maga a tápkábel zavarbejutási pont, tehát általában utólagos zavarszűrést igényel.
Autórádióban is van igen pocsék vevőjű, tehát (akár autórádió, akár asztali tuner lesz) célszerű kipróbált tipust beszerezni, vagy legalább kipróbálni vásárlás előtt azt a gépet.
Megfelelő műszerezettség és ismeretek nélkül inkább ne építs tápot, hanem használj megfelelően terhelhető gyárit (ha az autórádió esetleg már megvan.)

A sikerért meg kell dolgozni. :)
Rat írta: ...
Amúgy meg, ha rám hallgatsz hagyod ezt a autórádiós bohóckodást a fenébe és veszel egy normális tunert és azzal nyomod a DX-et.
Egy gyenge szelektivitású vevőt is jobbá lehet tenni a KF szűrők cseréjével.
Röviden ennyit ! :unott:

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.07. 08:36
Szerző: Rat
mihalylovics írta:Tápegységeket és PC-t illetőleg analfabéta vagyok, szerencsére lassan 10 éve nem használok asztaligépet, csak az zavart meg, hogy amíg volt nekem, jobban pörgött a villanyóra, mint mióta laptopra váltottam :) Na jó, akkor hétvégén irány a padlás, maradványok előkeresése, stb. :)
Logikus gondolkozás mellet is rájöhetnél, hogy egy 10 éves PC még jó hogy többet zabál mint egy laptop !
Alapvetően egy böszme CRT monitor nem lehet összehasonlítani egy kis LCD vagy TFT fogyasztásával mert az akár töredéke is lehet.
Másodszor meg egy PC-ben a processzor akár 150 Wattot is nyugodt szívvel felvesz míg egy laptop általában 65 wattot fogyaszt összesen.
Ha nem kell egy erőmű gép akkor tudom ajánlani a D2550 processzorokkal szerelt alaplapokat.
Kemény 10 Watt a TDP amit maximum használ és a Dual core mellet még Hyper-Threading Technologia is megdobja a sebességét.
Annyit bármikor tud mint egy régebbi laptop és egy Dell 15"-os monitorral ,SSD-vel brutális 34 Wattra faragtam le a fogyasztását. (100% processzor terhelésnél mérve ) :hehe:
Amúgy meg a laptopoknak egy előnye van, hogy mobilis, itt szerintem az összes előny le is zárult.
Ha meg ennyire tartasz a PC táptól akkor vegyél egy ipari fém tokozottat 12V 10A kapcsoló üzemű táp 8000 HUF.
Kicsinek találod akkor 12V 20A kapcsoló üzemű táp 12000 HUF
Amúgy meg, ha rám hallgatsz hagyod ezt a autórádiós bohóckodást a fenébe és veszel egy normális tunert és azzal nyomod a DX-et.
Egy gyenge szelektivitású vevőt is jobbá lehet tenni a KF szűrők cseréjével.
Röviden ennyit ! :unott:

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.07. 02:00
Szerző: mihalylovics
frekivadasz írta:Mitől zabálná a PC táp az áramot?
Tápegységeket és PC-t illetőleg analfabéta vagyok, szerencsére lassan 10 éve nem használok asztaligépet, csak az zavart meg, hogy amíg volt nekem, jobban pörgött a villanyóra, mint mióta laptopra váltottam :) Na jó, akkor hétvégén irány a padlás, maradványok előkeresése, stb. :)

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.06. 22:48
Szerző: Rat
mihalylovics írta:Lehet, hogy hülye kérdés és lehet, hogy rossz helyre írom: autórádiót lakásban milyen tápról hajtsak? Akkutöltő gyenge, nagyobb hangerőnél már kikapcsolgat, a PC-táp meg zabálja az áramot. Létezik köztes megoldás?
Most mértem egy 500 Wattos ATX-es PC tápot mennyit fogyaszt üresjáratban.
5.378 Wattot vett fel 226 Voltról, Cos Fi értékre ekkora fogyasztás mellet kereken 0.5-öt mértem.
Mikor kivettem a zöld és fekete kábelek közül az áthidalást, Standby állapotban 0.491 Wattra esett vissza.
Mondhatom ez aztán zabálja az áramot :lol:

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.06. 21:58
Szerző: frekivadasz
Mitől zabálná a PC táp az áramot?

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2014.02.06. 21:45
Szerző: mihalylovics
Lehet, hogy hülye kérdés és lehet, hogy rossz helyre írom: autórádiót lakásban milyen tápról hajtsak? Akkutöltő gyenge, nagyobb hangerőnél már kikapcsolgat, a PC-táp meg zabálja az áramot. Létezik köztes megoldás?

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2013.10.27. 09:12
Szerző: asimov
Most láttam, hátha érdekel valakit:
"Kenpro KR-400 antennaforgató
Eladó fenti újszerű állapotú antennaforgató visszajelzővel együtt. Ára 59 eFt. 73 Dezső (30)945-8500"

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2013.09.19. 17:32
Szerző: AudioSonicCR200W
asimov írta:Egészen jól bírja a rádió.. végre tudok rendes rádiókat, zenéket hallgatni. pld. most éppen a "Sky Trance World"-öt a Balaton Rádióban. :) A napokban lesz vonali bemeneti csatlakozó a Balu-hoz és így lesz kihangosítás a TV-hez, számítógéphez is.

Nagyon rá lehet ám szokni a (közel) hifi kihangosításra a TV-nél... ehhez képest a tv saját hangszórója valóságos merénylet a hangminőség ellen.
asimov írta:Noh.. hát nem hagytam annyiban a dolgot a Blau-m ügyében...
Kivéve talán azokat a régi fadobozos TV-ket. ;) Meg azok kellően nagyméretű, eredeti magyar hangszóró-csodáit!

Többek között volt egy színes, a '80-as évek elején gyártott, (csavargatós) analóg hangolású Videoton TV-nk, melynek a kiszedett rézszínű, 8 Ohmos ovális hangszóróját a mai napig is használom. Kb. 40 Hz-ig leadja a mélyeket, valósággal dübörög tőle az egész szoba, a magashangok is tiszták -bár nem olyan erősek, mint egy Hi-Fi-nél, igaz, így pont kellemesebb a hangja- és nem torzít a többi frekvencián sem.

Az Orion-okból kiszedettek (Mátra, Nárcisz) mind -pontosan- 100 Hz-ig adják le a basszust, azoknál a magasak szintén lágyak. A Videotonokhoz hasonlóan szintén jellegzetes, és kellően erőteljes hangjuk van.

Végül is mind ugyanolyan öblösen szólnak, mintha még mindig a TV-ben lennének. :party:


Ha valaki kíváncsi rá, milyen ezeknek a típusoknak a hangja, töltse le demo verzióban a Breakaway Audio Enhancert, és állítsa be rajta a "The Regulator" presetet, azaz dinamikus processzálást és hangszínt.

https://www.google.hu/#q=breakaway+audio+enhancer

Re: Rádiós technikai eszközök

HozzászólásElküldve:2013.09.14. 21:13
Szerző: asimov
A normális használattal nincs semmi gondom, én is ez tettem annakidején: precizen behangolt és tetőkapacitásától megszabadított "Penetrátor" antennával dolgoztam itthonról. (A tetőkapacitás jelentősen csökkentette a sávszélességet. Nekem a teljes sávban max 1:1,3-as SWR-jeim voltak.)

Ehhez képest fuvaros berkekben már a 1:1,8...2,0-es SWR volt a standard (eközben a sofőrt nem zavarta az, hogy hunyorog a skálaizzó, holot a tápfesz rendben volt!) és ekkor jelentek meg olyan kimenőjelek, amelyek a kábeltv-met, még az UHF csatornákon is zavarták. (Közvetlenűl egy forgalmas főút mellett lakom.)
Lehet, hogy ebben a KTV is benne volt, ezt nem tudom, de én sosem zavartam, még a CB rádiómtól kb. fél méterre levő tv-met sem.
Az meg külön szép történet, amikor egy jó combos teljesítményfokozó is dolgozik arra a sz@r antennára.

Azt konrétan tudom, hogy az olasz sofőrök a mai napig hagyományosan és hirhedten sz@rnak a különböző országokban érvényes előírásokra és minden szívbaj nélkül használnak booster-eket is.
Amúgy, magyar fuvarosok eddig is ugyanúgy használtak a CB sávot, mint azelőtt, csak legalább megfontoltan és ésszel tették ezt, de ennek most vége lesz. :(

Rádiósként éppen, hogy nincs bajom velük, mert a korszerű RH adóvevők, minden más (civil) techikánál magasabb műszaki színvonalú vevőit nem tudják zavarni ezek a szörnyek. Én tudnám simán eltörölni ezeket az adásokat :)
joe írta:"asimov" ebből kiindulva az összes 900MHz-es sávban üzemelő mobiltelefont is be kellene tiltani, mert zavarják a földi digitális adások vételét...még a CB-k a lassan kiürülő VHF sávot zavarják.

Nem tudom rádiósként mi ez az ellenséges hozzáállás részedről, én örömmel fogadom ezt a változást. Igaz, én "freebander" vagyok, ráadásul továbbra is illegálisnak tekintett rádiókat tartok üzembe, ezáltal szabálysértést követek el :sealed: - ami egy súlyban van egy vezetés közben kézben tartott mobiltelefonnal (ez a törvényszegés). Ha hosszabb útra indulok, még mindig ott van a kocsiban a rádió, K40 vételre állítva, ahol terjed az "infó". Jópárszor mosolyogtam az autópályán lévő dugóban bosszankodókon, mert én "infó" birtokában időben le tudtam a pályáról hajtani és a párhuzamos mellékutakon lassabban, de folyamatosan tudtam haladni, mire a "broadcast"-on bemondták az első infókat a balesetről én már újra a pályán voltam, a "káoszt" kikerülve. Joe