Re: Rádiós technikai eszközök
HozzászólásElküldve:2014.02.08. 20:02
asimov írta:Kis kiegészítés az autórádiós üzemhez, a teljesség kedvéért:A rádió megvan, több, mint 20 éven át használtam autóban, igen jónak tűnnek a képességei, és utolérhetetlen előnye, hogy tápról való leválasztás után nem felejt el semmit. Nem lehet túl nagy a hangteljesítmény, ellenben viszonylag jó a hangja. Egyetlen fájó pont az RDS teljes hiánya, de ez nem tragédia. (Blaupunkt Coburg CM62-esről van szó)
Az autórádiós DX lehet igen hatékony (én így nyomom), viszont nem olyan egyszerű ezt kivitelezni, mint amilyennek elsőre látszik:
Autórádióban is van igen pocsék vevőjű, tehát (akár autórádió, akár asztali tuner lesz) célszerű kipróbált tipust beszerezni, vagy legalább kipróbálni vásárlás előtt azt a gépet.
- az antennacsatlakozó nem a szokásos koaxaljzat, hanem az autórádiók saját aljzata (ebből is kétféle van, illetve volt) tehát kell valami átalakító a koaxkábel fogadasához.
- a bekötésekhez több ISO csatlakozó is kell (táp, AUX, hangszórók ,stb)
- stabil 12,00 V-tal (pld. a Blau-m 10,2 V-ról már bekapcsol és üzemel is) természetesen már üzemelnek az autórádiók, azonban az ideális tápfeszültség 14,0 és 14,4 Volt között van, főleg a modernebb gépeknél.
- amennyiben közvetlenűl hangszórókat (is) hajt meg az emberfia azzal az autórádióval, akkor tényleg kell az a ~14,2 V, mert a maximális kimenőteljesítmény ekkora tápfeszültségről üzemeltetve érhető el. (14,4V alatt is van azért hangerő persze, azonban a különbséggel arányosan csökken a kivehető maximum teljesítmény.)
- a tápegységnek igen "sima" egyenfeszültséget kell szolgáltatnia, mert a legkissebb zaj vagy "brumm" is hallatszik a hangszórókban és egyúttal a vevő stabilitása, megbízhatósága is csökken. A "háromlábú" stab IC-s/áteresztőtranzisztoros tápegységben benne kell lennie az ellenirányú védődiódáknak!
- a tápegységet "7/24/365" üzemre kell méretezni/gyártani, mert az autórádiók teljes áramtalanítás után idővel elvesztik a beállításaikat, tehát a táp 24 órában üzemelni fog. Aztán maga a tápegység helyet is igényel valahol a rádió közelében.
- a tápegységet a rádióval összekötő tápkábelt adott esetben méretezni is kell, valamint maga a tápkábel zavarbejutási pont, tehát általában utólagos zavarszűrést igényel.
Megfelelő műszerezettség és ismeretek nélkül inkább ne építs tápot, hanem használj megfelelően terhelhető gyárit (ha az autórádió esetleg már megvan.)
A sikerért meg kell dolgozni.
Rat írta: ...
Amúgy meg, ha rám hallgatsz hagyod ezt a autórádiós bohóckodást a fenébe és veszel egy normális tunert és azzal nyomod a DX-et.
Egy gyenge szelektivitású vevőt is jobbá lehet tenni a KF szűrők cseréjével.
Röviden ennyit !