Ez azért van, mert a Rádió 1 jellemzően irányított antennákat telepített, hogy adott pontról adott régiót el tudjon látni. Például a bajai Alisca tudtommal körsugárzó volt, most pedig az a cél, hogy az M6-os legdélebbi részét is fedje Baja mellett. A villányi 100.9 helyi rádióként szintén más területre fókuszált, most meg az a cél szerintem, hogy összeérjen a 90.6-tal és a 93.8-al.
Pécsett a 66-os főút bevezető szakaszán Komló felől érkezve érdekes, hogy a 100.9 és 90.6 közt ugrál a rádió már a városon belül, mert nyilván a 90.6 is irányítva van, és nem fedi le egész Pécset tökéletesen.
Ugyanez a "játék" legjobban talán a 90.4 Velence és 90.6 Veszprém frekiknél volt megfigyelhető. A 90.4 kezdetben Dunaújváros felé volt irányítva H polárban, aztán rájöttek, hogy a budai agglomerációt, Érdet, Budakeszit, Zsámbékot és az M1-est értelmesebb lefedni vele, ezért V polárban oda lőttek egy időben. Ekkor még Esztergomban is szólt néhol. Aztán akkor meg kimaradt Fejér megye délebbi része (és még a pár kilométerre lévő Velencei-tó déli partján is a 94.5 volt erősebb), szóval született egy kompromisszumos megoldás: a kakaó kb. 70%-a Buda felé megy V-ben, a maradék 30% pedig délnyugatra-délkeletre H polárban.
A 90.6-nál pedig amíg nem vették át a Part FM frekijeit, Siófok volt becélozva. Míg a legelején keletre irányultak (amíg nem volt fix a fehérvári R1 freki), annyira, hogy Budapest magasabb pontjain is tisztán lehetett venni.
A kaposvári 99.9 is ugyanolyan paraméterekkel adhat, mint anno a Kapos Rádió, mégis teljesen máshogy szól. Most pl Dombóvárt és Marcalit szinte tökéletesen lefedi, de nyugatra viszonylag hamar elszáll.
Ugyanilyen játék a hajdúsági, kiskunfélegyházi frekiken is van, próbálják kihozni belőle az üzletileg legjobb opciót (nagyobb városok, autópályák, főbb útvonalak), már ami törvényes és műszakilag még megoldható. Például a 100.6 Hajdúszoboszlóval (ahol amúgy simán jön a 95.0 is) mintha Püspökladány és Karcag lenne a cél, Derecskével meg Berettyóújfalu (holott a City korában a 94.7-en szólt legjobban Debrecenben, még a 95.6 előtt). Szól is arra szépen.
Ez full legális, mert az NMHH a maximumot határozza meg mindig a pályázatoknál, azon belül lehet "mozogni", a rádióengedélyt már mindig a pontos paraméterekre, karakterisztikára adják ki, és adott esetben módosítható is. És még ezt a "maximumot" is lehet korrigáltatni később, pl. lehet teljesítménynövelést kérni. Ekkor a médiaszolgáltatási díj is arányosan nő.
A Karc FM nem ennyire tudatosan és nem üzleti szempontok szerint építi a hálózatát, sok probléma van a vételével pl. az autópályákon. A miskolci 103.8-at 10 kilowattal adta oda nekik az NMHH, de nem lehet több szerintem 1-nél, még a debreceni frekivel se ér össze. A szombathelyi 97.1 se közelíti meg szerintem az engedélyes 5 kilowattot. Így olcsóbb. Kisebb adó kell, kevesebb áramot eszik. Veszprémben pedig most valószínűleg megkapják a 98.3-at, 5 kilowattal. Ez eredetileg egy kabhegyi frekvencia és erre lesz "elpazarolva", valószínűleg pár száz wattal, miközben a fehérvári 106.6 már Veszprém legnagyobb részét fedi, elég lett volna oda egy 50 wattos gapfiller is, mint a Dankónak.
Pozitív példa még a Katolikus Rádió, ők szintén elég tudatosak, mindenből a lehető legjobbat igyekeznek kihozni, és alapvetően stabil, jó minőségű, teljesen profi hálózatuk van, ésszerű szempontok mentén.
A Máriáról ne ejtsünk szót.
