jeek írta:Ezt teljesen megértem. De ilyenkor mindig a vonatra hivatkozok, a vonat általában egy adott település (főként szélén) pontján tesz ki és onnan lehet, hogy az úti célod több km-re van, tehát át kell szállni buszra vagy gyalogolni kell. Ilyen esetben azért jobb a busz, ami majdnem háztól házig visz (persze attól függ hol) mert a legtöbb busz be megy a város vagy település központjába.
Most attól függetlenül, hogy ki melyik közlekedési eszközt tartja jobbnak, nem árt objektíven szemlélni a dolgokat.
A busznak nagy előnye, hogy a nagyvárosokban a városközpontba megy (jó esetben ott van az autóbusz állomás), a falvakban, lakott területeken 500 méterenként megáll, illetve oda is eljut ahol nincs vasút. 40-50 utassal elég gazdaságos.
A vonat 40-50 emberrel nem gazdaságos, hisz ugyanakkora költséggel 3-400 emnbert is képes elvinni. Míg ilyenkor 6-8 buszra lenne szükség, ami 6-8szor annyiba kerül, mint egy busz.
A kiugró pénteki utasforgalmat, amit a diákok generálnak, gazdaságosabban le lehetne vezényelni vonattal. Most mondok egy példát, szerdán az Egerszegre menő járatok, mentesítők:
12kor 2db (egyik 50 másik 60 szemlyes) ~120 ember, voltak állók is.
14:00kor 2db (egyik 70 másik 50 személyes) ~120 ember
15:40kor 2db (egyik 60, másik kb 55 személyes) ~110 ember
17:00kor 3db átlagos busz ~150 ember
18:40kor 6 db buszt kellett küldeni köztük 2 db 70 személyes óriást
(amúgy szeptember óta van pénteken 14:00kor harmadrész, és 18:40kor ötödrész, de szerdán nem kellett harmadrész 14-hez, ezért inkább 18:40hez adtak hatodrészt)
Normál esetben egy-egy kocsi jár mindegyik időpontban.
A másod-harmadrészek egyik irányt ugye szinte üresen teszik meg, ezért könnyen belátható, hogy vonattal sokkal gazdaságosabban megoldható lenne a dolog, mint 3-ad meg 6odrészekkel operálni.
Persze a vasúti pálya állapota, a máv hozzáállása, illetve az utasok utazási szokása miatt mégis a buszt használják zalaegerszeg és budapest között.
Mondok mást is. Budapest és Nagykanizsa között egy kívülállónak a vonat jutna eszébe, mint esetleges utazási lehetőség.
Ehhez képest két hete lépett életbe az új ütemes buszmenetrend, budapestről 7, 10, 12, 14, 16, 19 -es, nagykanizsáról 5:40, 7:40, 9:40, 11:40, 13:40 és 16:40-es indulási időpontokkal. Ennél jobbat ember nem kívánhat.
Mindezt úgy, hogy egyik kocsi kettőt fordul egy nap, még eszköztakarékos megoldás is. (4 járatot a zala volán, 2 járatot meg a volánbusz közlekedtet)
A sehol meg nem álló expreszjáratok menetideje 2:40

A vonat meg a 4 óréhoz közelít
