RADIOSITE Fórum

  • FM-DX

 #94397  Szerző: Zoli58
 
rmihaly76 írta:Egy rossz pont az autoradio "oldalan" az a teny, hogy ennek meg kell oldani a tapellatasat is (14 V egyenfesz!), es ha hangszorokat is kozvetlenul meghajtasz az autoradiorol, akkor igen bizony igen "izmos" tapegyseg kell.
Hát igen, nagyon sokat számít egy "izmos" tápegység.
A tegnapelőtt végre lecseréltem az eddig használt 12V/2A tápomat egy 14V/5A-re.
Az eredmény lenyűgöző volt. Két napi tesztelés után kijelenthetem, h a csere felér egy közepes szintű tropóval, annyira feljavult tőle minden. Persze a tesztelést nem a reggeli relatív jó terjedési időszakban próbáltam, hanem a déli kevésbé kedvezőbb időszakban.
 #94386  Szerző: Dawe1797
 
Köszi a választ :D
 #94374  Szerző: asimov
 
A dipolommal csunyan megakadtam.. a szukseges (kelloen massziv es tartos) muanyag csobilincsert Szekesfehervarra kell(ene) mennem, ugyanis kozelebb nincsen beszerzesi lehetoseg. A 4 db. csobilincs kb. 1300 Ft lenne, mig az oda es visszaut vonattal kb. 2E Ft.
Kisse vicces a szituacio, mert Nemetorszagbol(!) allitolag 7 EUR postakoltseggel (kb. 1600 Ft) megjonnenek ugyanezek a bilincsek...
Na most akkor mi legyen? :D
 #94371  Szerző: asimov
 
Dawe1797 írta:FM-DX-hez a Pioneer autórádió a jobb vagy a Pioneer tuner? (főleg az érzékenységre és a szelektiválásra gondolok)
Elvileg az autoradiok jobb minosegu tunerrel rendelkeznek, mert mostohabb es allandoan valtozo veteli korulmenyek kozott kell ugyanazt a radios elmenyt produkalniuk, azonban komoly gyarto asztali tunerjaban sem fogsz csalodni. Egy rossz pont az autoradio "oldalan" az a teny, hogy ennek meg kell oldani a tapellatasat is (14 V egyenfesz!), es ha hangszorokat is kozvetlenul meghajtasz az autoradiorol, akkor igen bizony igen "izmos" tapegyseg kell.
ceve írta:...
A kekesi Class FM (104.7) eleg messze van frekiben a 103.9-tol, de ha kozel van egymashoz az ado a vevo (es eppen az ado sincs eppen 100%-kos allapotban...) akkor barmi megtortenhet, bar rendszerint vevok szoktak erdekes dolgokat produkalni.
csokie írta:...
Kis turelem.. lesz kep (sot, kepek) es egy kiigazitas is. Lassan erem utol magam, turelemet kerek!
 #94313  Szerző: ceve
 
Sziasztok!

Tegnap Egerben jártam busszal. Hazafelé, a 3-as főútra kikanyarodás előtt a telefonom rádiójának nyomogatása közben valahogy a Juventus frekijére keveredtem, és meglepetésemre tisztán szólt valami zene...

...vártam egy kicsit, hogy vajon a Juvi terjed-e be kb. 100 km-re a Faraday-kalitkába, de ezt mindjárt ki is zártam, mivel a 89,5 Music FM alig jött, a 103,9 viszont majdnem teljesen tiszta volt (RDS azért nem jött le).

Aztán megszólalt a Class FM szignálja!

Most csekkoltam, és jól emlékeztem: nincs sehol ezen a frekin Class (még a közelében sem), mégis itt szólt. Közvetlen mellette 103,8 semmi, 104,0 gyengén jött a HEY.

Lehetséges, hogy a kékesi adóból jött a cucc? Itt ugye igen közel van a torony, optikai rálátással... ha igen, a Juventus kelet felé terjedését nem zavarja be?
 #94281  Szerző: Dawe1797
 
FM-DX-hez a Pioneer autórádió a jobb vagy a Pioneer tuner? (főleg az érzékenységre és a szelektiválásra gondolok)
 #94276  Szerző: csokie
 
Köszönjük! :)
Én személy szerint akkor egy képet szeretnék kérni, mert elképzelni sem tudom... :D
 #94251  Szerző: asimov
 
Elobb leirom, mert a weboldalrol mar levettek es szamitogepes rajzolasban nem vagyok nagy szam... :)
AM dx-elok is figyelhetnek, mert ezek a zavarok AM vetelnel sokkal erosebben jelentkeznek, mint FM uzemmodban!

A bonyolult a megfelelo meretu ferritgyuru beszerzese, maga a kialakitas nem veszes.
Tehat van a gyuru alaku ferritmagod (100 MHz-nel mar szinte mindegy az, hogy milyen, csak fojto vasmag legyen)

A gyuru bal "oldalara" alulrol kiindulva feltekersz (illetve bujtatsz...) 3-4 menetet, aztan atmesz a gyuru masik felere es szinten alulrol kezdve, a baloldali tekercs MENETIRANYAVAL MEGEGYEZO IRANYBAN szinten feltekersz annyi menetet, mint amennyi a bal oldalon is van. A vegen felul bujsz ki.
Az, hogy melyik oldalon kezded, igazan reszletkerdes, akar fejjel lefele is lehet az egesz, mert a lenyeg az, hogy:
- a "baloldali" es "jobboldali" menetszamok egyezzenek
- a ket tekercs menetiranya azonos legyen
- ha alul kezded a fuzest, akkor a "masodik" tekercs elkeszulte utan a vasmagbol felul kell kibujni, ha felul kezded a fuzest, akkor meg alul kell kibujni a vasmagbol a muvelet vegen. Ezutan mehetsz a kabellel persze, amerre akarsz.
A meneteket celszeru rogziteni szigeteloszalaggal vagy kotegelovel (ez a legjobb), mert az a jo, ha a koax burkolata vegig hozzasimul a ferritmaghoz, ugyanis igy minimalizalhato vasmag es kabel kozotti legres merete, ami a csillapitas szempontjabol fontos.

A koaxbol kialakitott sima es vasmagos tekercs zavarszuresi mukodesi elve egyszeru: az arnyekolason "kozlekedo" barmifele -es minden esetben nem kivanatos- radiojel menetenkent onmagaval kerul szembe, ezert ellentetes iranyu eroterek kepzodnek, es vegul az igy ellenfazisuva (azthiszem, ez a helyes kifejezes) tett jelek kioltjak egymast. A menetszam novelesevel -egy bizonyos menetszamig- no az elfojtas hatasfoka, de 100 MHz-en eleg 3-4 menet. (pld. rovidhullamon mar 8..10 menetet ajanlott kialakitani.)
A vasmag "csak" megsokszorozza az elfojtas hatasfokat.
Ha az arnyekolas folyonos es hibatlan, akkor a koax belsejeben, a "melegeren" kozlekedo hasznos jelek ekozben semmit nem csillapodnak, mivel az erotereik -az arnyekolas miatt- nem talalkoznak egymassal, igy csillapitani, kioltani sem tudjak egymast, es ebbol ertelemszeruen kovetkezik az, hogy az osszes ilyen tapvonalbol (itt ertsd: koax) kialakitott "tekercses" zavarszures kizarolag a koax arnyekolasaval beerkezo zajokat fojtja el, az antenna altal osszeszedett zajokat nem.
Ezekkel nemigen van mit kezdeni, illetve csak savszurovel vagy jo(bb) minosegu radioval lehet valamit segiteni.

Mielott meg legyintene valaki, jo tudni azt, hogy a kulso zajok nagy reszet a koax arnyekolasa szedi ossze, mikozben centikre halad el az erosaramu vezetetektol, telefonvonalaktol ( < isdn, adsl) es igy tovabb, mert hat rendszerint ez a helyzet.
A par menetes tekercs nem csak koaxnal, hanem erosaramu vezetekeknel (szamitogep, hfi, stb) illetve adapterek (router-ek, telefontoltok tapvezetekei) is csillapit valamit a kisugarzott zajon es itt viszont siman beszerezheto megfelelo meretu ferritmag, mert ezek a vezetekek sokkal kissebb meretre tekerhetok ossze, mint a koaxkabel.
Peldaul, a szamitogep 230 V-os tapkabelebol konnyen ki lehet alakitani egy kissebb meretu, 6..8 menetes tekercset -akar gyuruferritre is- es ennek altalaban az az eredmenye, hogy a szamitogep kapcsolouzemu tapjabol -sajnos- kijovo nagyfrekis zajokat nem az egesz villamos halozat, hanem csak a tapkabel, tekercs elotti par cm-es darabja fogja sugarozni, ami nagyon nem mindegy, bar ez is inkabb AM vetelnel szamit inkabb, a PC zavarok kHz-es jellege miatt.
Ugyanezert erosen ajanlott a kulonfele "konnektorba dugos" telefon-, router-, modem-, stb. halozati adapterek vezetekeibe is tekercset iktatni, illetve "meggyuruzni" azokat. Ezeknel az adaptereknel- az igen vekony elmeno vezetekek miatt- lehetoseg van van egy "majdnem" gyuruferrit kivitelezesi modra, rapattintos ferrittel: a kinyitott rapattintos ferrit egyik felere ra kell tekerni 3..4 menetet (vagy amennyi a vasmag hornyaban elfer) aztan kell osszezarni a vasmag ket felet, es ennyi. Ez eleg jo hatasfoku nagyfrekis fojto, mikozben a rendes mukodeshez szukseges egyenaramot siman atengedi. Ajanlott ilyen fojtot elhelyezni az adapter vezeteken, az adapternel ES megtaplalt eszkoznel is. (Egyebkent a gyuruferritre kialakitott kettos tekercs, nagysagrendekkel jobban csillapit, mint amire akar 10...20 darab "rapattintos" zavarszuroferrit kepes.)

Egy dolog szol a kulteri, gyurumagos szures ellen, megpedig a vasmagok korlatozott fagyallosaga. Magyaran, a nagyobb meretu gyuruvasmagok nagy hidegben neha szetfagynak. A "rapattintos" ferritekre ez nem jellemzo, mert rugalmas hazban vannak elhelyezve es joval kissebbek is.
Koztes megoldas, es foleg hosszu/zajjal terhelt kornyezetben elhelyezett levezetokoaxnal ajanlott ez: fent, az antennanal (es minel kozelebb ahhoz) egy szimpla 4..5 menetes tekercset kell kialakitani (URH savban 3 menet altalaban mar eleg es a tekercsatmero szinte mindegy, amekkorat koax kenyelmesen enged, mert hotagulas is van a vilagon) majd a koax also vegenel, a radional -tehat allando humersekletu terben- kell elhelyezni a sokkal hatekonyabb, ferritgyurus fojtast.
(Nekem nincs gyuruferritem, de a 4 menetes koaxtekercs kozvetlenul a radio elott is ki lett alakitva.)
Toldas termeszetesen kerulendo, de ha muszaj toldani, akkor azt nagyon gondosan kell azt kivitelezni es kulteren ajanlott a kesz toldast teljes hosszaban es kicsit azon tul is lekenni sziloplaszt-tal vagy "Gumiam"-al a biztos vizzaras miatt. A kicsit is beazott koax mar csak szemetnek vagy esetleg 1/4 hullamhosszusagu szimmetrizalonak hasznalhato...
Kettos arnyekolasu (folia+szovedek) koax-nal a szovedeket es a foliat is vissz kell hajtani, mert mindkettonek erintkeznie kell az F csatlakozoval.

A zavarszures nagyon fontos resze, a koaxkabel helyes illesztese az adott antennahoz.
Ha az antenna talpponti ellenallasra kb. passzol a koaxhoz (pld. egyenes dipol) de szimmetrikus, szimmetrizalni akkor is kell KELL, illetve ha a talpponti ellenallas nagymertekben elter a koax-etol, akkor impendanciat is kell illeszteni. (pld hurokdipol)
Szimmetrizalas, illetve impendanciaillesztes hianyaban allohullamok jelennek meg a kabelben, romlik a jel/zaj viszonya a tapvonalnak/no a zavarerzekenyseg akkor is, ha csak vetelrol van szo!
Gyakorlatban ez pld. azt jelenti, hogy erosebb ES tisztabb jeleket szolgaltat a szimmetrizalon keresztul megtaplalt egyenes dipol -es nem kevessel- mint a szimmetrizalas nelkul, kozvetlenul rakotott koax-al uzemelo egyenes dipol. (ugy ket hete kiprobaltam ezt, es tenyleg!)

A zavarszures onmagaban kulon fejezet...
 #94242  Szerző: csokie
 
rmihaly: le tudnád rajzolni ezt a 2x3 menetes zavarszűrési technikádat? Itt nálam elég sok a zavar az éterben. Pl vonat, robotgép, mosogatógép, stb. RG6om van toldás nélkül. Rajta v polárban gyári körsugárzó.
 #94228  Szerző: asimov
 
Igen, tobb mint gyanus a hasonlosag... :)
Errol az alkatreszrol van szo, nagyon koszi linket!
  • 1
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 541