mlaszlo írta:
Ennyi erővel a diákkedvezményt is felül lehetne vizsgálni. Persze amíg diákok voltunk, addig ugye jól jött a kedvezmény vagy nem?
Iskola és a lakhely, valamint azon intézmények között, amelyek a tanulást segíthetik, legyen kedvezmény, de legalább annyi diák utazik sokszor céltalanul, mint egyéb kedvezményes jeggyel utazó. Arról nem is beszélve, hogy diákok sok esetben nem is kímélik a járműveket, főleg az éjszakai járatokat.
De jó, vegyük el mindenki kedvezményét? Hogyan tovább? Teljes áron valószínűleg töredéke lesz az utasszám a korábbinak. Lehet ritkítani, ezáltal ritkább követés esetén tovább csökkenhet az utasszám. Ezután mi legyen a következő lépés?
A diákok és a gyerekek azért az utazás felét kifizetik, ami hosszabb út esetén szinte mindig 1000-2000Ft (odavissza 2000-4000Ft) feletti összeget is jelent. De pl. egy nyugdíjas vagy MÁK-os kártyás utasok a 90%-os jeggyel sokszor 500Ft-nál többet nem fizet (odavissza 1000Ft alatt).
A diákkedvezmény egyébként egy nemzetközi típusú kedvezmény, a most kiadott új típusú diákigazolvány az EU országaiban is ugyanúgy 50% kedvezményt jelent, mint itt. Nem szólnék semmit, ha a nyugdíjasok, MÁK kártyások és 65 éven felüliek is 50%-ot fizetnének. Másik, a gyerekek és a diákok a jövő nemzedéke, ha utaznak annak több haszna is lehet. Elmennek nyaralni, ismerkedni, párt keresni, turizmust növelik, az adott helyen fogyasztanak, pénzt hagynak ott.
De a 65 éven felüliek szerinted hova utaznak? Elmondom Neked, Hajdúszoboszlóra, Mezőkövesdre, Sárvárra stb. INGYENES gyógykezelésekre, Balatonra a saját víkend házukba, elhozni az unokájukat hétvégére. Tehát még az utazásukból sem lehet haszna az országnak, mert nem költ az adott helyen ahova megy. A diákok azért valljuk meg költenek, mert ha nyaralnak vendégéjszakát töltenek el, ha szórakoznak ott is fizetnek. Tehát mondhatni, amit nem fizetnek a közlekedésnél az másmilyen módon visszaáramlik a gazdaságba.
Van kedvezmény az iskola és lakhely között, mégpedig ott a tanulók iskolábajáráshoz CSAK az adott viszonylatra 90% mérséklésű (a teljesárú bérlethez képest) bérletet vásárolhatnak, akárcsak a munkába járóknál, ahol a munkáltató fizeti a bérlet 88%-át (törvény értelmében).
Én nem mondtam soha a kedvezmények teljes elvételét. Mindössze az ingyen és a 90%-os utazási kedvezményeket kéne sürgősen megszüntetni, mert ezek okozzák a legnagyobb problémát.