Az árfolyamkockázatról már a kezdet kezdetén is -ráadásul a királyi tv-ben- sok műsorban -még a fél 8-as Hiradóban is- sok-sok órán át pofáztak hozzáértők. (Legtöbbször Róna Péter hallatta a hangját ezügyben)
A bankok igenis felhívták a figyelmet az árfolyamkockázatra: ami dev.-hiteles szerződést láttam, abban mindben benne volt az árfolyamkockázatot részletező szakasz, csak hát a ősemberi módon gondolkodó átlagmagyar a szerződések első és utolsó oldalát olvassa csak el (mert itt kell aláírni) és ezen felűl a lakosság 70% -ka amúgyis funkcionális analfabéta. Nekik hiába is magyaráznál bármit.
Miért nem voltak szigorú, hitelképességi viszgálatok.... pofonegyszerű a válasz: a
dev-hitel hitel fedezete nem az adós jövedelme, hanem a később felépített ház, illetve megvásárolt autó volt. Tehát az adós jövedelmén nem volt mit vizsgálni a hitelkihelyező pénzintézetnek (vagy közvetítőnek) de ez is benne van a dev-hiteles szerződésekben.
Amúgy meg, a hiteltörlesztési képesség miatt elutasított (még mindíg) ősember mentalitású honfitársaink ott helyben rágyújtották volna a bankokra a épületet azért, mert "a gazdag kap hitelt, a szegény meg nem." Effelől kétségem sincsen. A pézintézetek csak alkalmazkodtak a hazai, igen csóró életszínvonalhoz.
A nagy dilemma itt az, hogy a jómódúnak nemigen van szüksége hitelekre. A hitelek és kölcsönök mindíg is a megtakarítani képtelen, alacsonyjövedelmű tömegek igényeinek a kiszolgálására léteztek.
A dev-hiteles bedőlések nagy többségében (tessék utánaolvasni) nem a törlesztőrészlet emelkedése a gond, hanem az, hogy az adós a válság miatt elveszette az állását/jövedelmét. (tehát az eredeti törleszőt sem tudná fizetni.)
Az más kérdés, hogy a kormány, tehetetlenségében (hol vannak a beigért munkahelyek/versenyképes fizetések?) nagyon ügyes kommunikációval a pénzintézetekre igyekszik terhelni a dolgot, de ennek lassan vége, lásd a Kúria legutóbbi
nem döntését, valamint a végűl
kormányszinten visszavont, önkormányzatoktól átvállalt hitelekre vonatkozó 7%-kos különadót.
Utóbbiról már az átvállalás idején is írtam: egy önkormányzat dönthet úgy, hogy nem fizeti a hitelét (ez a nemzetközi pénzpiacokat és hitelminősitőket is abszolúte hidegen hagyja) , de az állam nem, mert az államcsődöt jelent.
Ezzel a ténnyel -hal istennek- még a "elefánt a porcelánboltban" mentalitású kormányunk sem mer szembeszállni.
Magyarul: elért a kormány egy nagyon komolyan veendő (így írjuk ezt a szót?) határvonalat a dev-hitelekkel, pénzügyi rendszerrel, pénzintézetekkel kapcsolatban, amire már nemzetközi pénzügyi világ is sasszemekkel figyel, illetve hiperérzékenyen reagál.
mlaszlo írta:A gond, hogy erre az árfolyamkockázatra egyik pénzintézet sem hívta fel a figyelmet. Sőt, nem is vizsgálták azt a hitelbírálatkor, hogy esetlegesen elbír-e az ügyfél egy megugró törlesztőrészletet.
A másik pedig, hogy mikor értékesítesz valamit (és itt a bank ugye egy terméket értékesített), akkor a termék rossz oldalát is meg kell ismertetni a vevővel, ügyféllel, mert ha nem teszik meg, akkor adott esetben ezért bizony vállalni kell a felelősséget, főleg ha erről az eladónak, illetve jelen esetben a banknak tudomása volt. Nem a legjobb példa, de pl. amikor elmész egy orvoshoz, ne gondoljunk semmi komolyra, csak egy influenza oltásra, ott is elmondja az esetleges rossz oldalát is az orvos, nem csak a jót. Ezt így kellett volna a hitelkihelyezésekkor is.