kukac írta:admin írta:
Amit mondtál, azt én is így tanultam, csak nem értek egyet vele. A közszolgálatiság lényege mindentől függetlenül függetlenül nagyon régóta vitatott téma médiajogászok, médiaközgazdászok, médiaértők, médiahasználók és médiacsinálók körében. Az Ö3 mitől közszolgálati? Az Antenne Bayern mitől közszolgálati?
A Petőfi mitől volt az? Kereskedelmi rádiósan szerkesztett rétegzenétől?
Ráadásul a közmédia közszolgálatiságát azt mondják, egészében kell vizsgálni. Minden közmédiának vannak kereskedelmies tartalmai. Hát, most a magyarnak épp a Petőfi Rádió az, napi 22+ órában. Meg mondjuk az M4 Sport. Meg mondjuk az M2.
Az hogy az osztrák állami rádió mitől közszolgálati, azt mondja meg az aki ott él - mások a viszonyok, más az elvárás, másik az emberek. A Petőfi pontosan attól volt az, hogy olyan fiatal, kezdő hazai előadók, zenekarok részére biztosított egy széleskörű bemutatkozási lehetőséget, amelyre egyébként soha nem lett volna lehetőségük (és ezt az NKA nem hogy nem tudja betölteni, de nem is akarja, gyakorlatilag közpénzzel tömi a haveri könnyűzenei szcéna zsebeit) - attól volt közszolgálati, hogy egy ha itthon meghonosodott mainstream kultúrát mutatott be a hazai hallgatóknak, kvázi ajtót nyitott az aktuális nyugati könnyűzenére, amelyet soha nem fog a rádió1, vagy a musicfm lejátszani - ez veszett el most a nagy közkereskedelmi felfogásban. Aki ezt nem érti, érzi, az megelégszik azzal, hogy minden rádió most már ugyanabból az 500-as mainstream könnyűzenei választékból merít - akkor viszont nincs miről hablatyoljak. Ha jó ez így nekünk, akkor mindenkinek lelke rajta.
Egy rádiónak 2016-ban aligha lehet a zenei nevelés és az ismeretlen tehetségek felfuttatása a célja, szerepe, értelme. Az a 80-as évek volt, és nem itthon. Ez nem működik, minimális igény van rá, az is online. Ráadásul amelyik tehetség a közízlésnek megfelelő szellemi terméket állít elő, az általában be tud kerülni a gépezetbe idővel. Amelyik nem, az valóban számíthatott a Petőfi Rádióra, a hazai zene szemétlerakójára (egyébként korlátozott mértékben továbbra is számíthat, de azt hagyjuk is). Ennek van vége. Tényleg akkora baj ez? Cserébe többszázezer hallgató juthat olyan kontenthez, ami közel áll az ízléséhez. Ez is lehet egyfajta közszolgálat-értelmezés.
A rádiós piaci folyamatok egyébként a legtöbb esetben nem automatizáltak, nem természetszerűek, a média ezen ágának egyik fő problémája, a frekvenciakészlet szűkössége miatt. Egy olyan piacon, ahol egy kereskedelmi, popzenei rádió van, mert
így alakult, nem engedhető meg, hogy a 4 közszolgálati csatornából 1 híreket sugározzon, és a másik 3 pedig nagyon szűk rétegekhez szóljon.